Cyberbezpieczeństwo w świetle mocno nagłaśnianych przypadków ataków hakerskich, staje się jednym z priorytetów dla polskich przedsiębiorstw. Chodzi nie tylko o zabezpieczenie wewnętrznych zasobów danych i baz klientów, ale również o ich zaufanie. Wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, że zagrożenia ze strony grup hakerskich narastają. Według szacunkowych danych w 2017 r. ok. 80% polskich przedsiębiorstw odnotowało przynajmniej jeden cyberincydent. Co trzecia firma zaobserwowała wzrost liczby cyberataków w przeciągu ostatniego roku. Pomimo rosnącej skali tego typu zjawisk, zaledwie tylko co 10 firma o rocznych przychodach przekraczających 50 mln zł, zatrudnia dedykowanego eksperta ds. bezpieczeństwa informacji. Czy zatem nie jest tak, że rozumiemy cyberzagrożenia, ale niespecjalnie inwestujemy w profilaktykę i rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo systemów informatycznych?
Postanowiliśmy temu zjawisku poświęcić niniejszy raport. W 2017 roku przeprowadziliśmy badanie polskich firm z różnych branż, którego celem było zdiagnozowanie świadomości zagrożeń, stopień przygotowania przedsiębiorstw na wyzwania związane z bezpieczeństwem danych, a także gotowości na realizację wyzwań, jakie stawia przed polskim biznesem ogromna aktywność i skala działań cyberprzestępców.
Już dziś wiemy, że co godzinę dochodzi na świecie do ok. 1000 cyberataków. Skala tego zjawiska rośnie w zastraszającym tempie i wszystko wskazuje na to, że w najbliższej przyszłości również polskie firmy będą musiały zmagać się z konsekwencjami wzrostu aktywności cyberprzestępców. Mamy nadzieję, że niniejszy raport zainspiruje rodzime firmy do skrupulatnej oceny stosowanych przez nie rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa, ochrony danych oraz całej struktury informatycznej.
Jakub Wychowański
Sales Manager/członek zarządu
VECTO Sp. z o.o.
Tak ankietowani w skali 1 do 5 ocenili skutki
ewentualnego ataku cyberprzestępców na system IT firmy
(1-mało prawdopodobne, 5-bardzo prawdopodobne):
może doprowadzić
do utraty klientów
3.9/5
może doprowadzić
do strat finansowych
4.1/5
może doprowadzić
do zamknięcia firmy
3.6/5
może doprowadzić
do osłabienia wizerunku
i zaufania
4.2/5
Badanie było przeprowadzone od kwietnia do końca września 2017 r. na próbie niemal 430 przedsiębiorstw. Największa próba poddana została badaniu w formie kwestionariusza internetowego, stosowane były też ankiety w formie papierowej oraz e-mailowej. Dominowali przedstawiciele firm średnich i dużych. Przedsiębiorstwa zatrudniające 6-10 osób stanowiły 28,4% ogółu badanych, te z zatrudnieniem 11-50 osób – 26,8 %. Co czwarta ankietowana firma była reprezentantem firm małych, z zatrudnieniem do 5 osób, a firmy największe z ponad 50-osbowymi zespołami stanowiły 21,2% badanych przedsiębiorstw.
Link do pobrania raportu zostanie przesłany
na podany adres email.
Niestety podany adres został już przez kogoś wykorzystany. W celu uzyskania linku
do pobrania raportu prosimy o podanie innego adresu email.